Zweten tussen de insecten - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Iris Bokkes - WaarBenJij.nu Zweten tussen de insecten - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Iris Bokkes - WaarBenJij.nu

Zweten tussen de insecten

Blijf op de hoogte en volg Iris

04 November 2012 | Peru, Cuzco

Zondagavond was het dan zover 9 uur zaten we in de bus naar Puerto Maldonado(een stadje in de jungle). De bus was super de luxe, maar met de route vol haarspeld was ik minder gelukkig, en probeer dan nog maar eens naar de wc te gaan! Met veel moeite is het me dan toch gelukt, maar niet zonder een nieuwe blauwe plek op te open. We reisden samen met twee jongens uit Duitsland; Conrad en Patrick die ook mee op tour gingen. Erg gezellig en ongelofelijk dat ze al 35 jaar oud zijn!

Na de lange busreis kwamen we maandagochtend half 7 in Puerto Maldonado. Eerste indruk: heeet! Zelfs zo vroeg zittend in de schaduw waren we al doorweekt van het zweet. Op het station werden we opgewacht door onze gids Victor. Na een ontbijt hebben we een kleine rondleiding door het stadje gekregen. Ook hier zijn er taxi’s in overvloed, maar hier hebben ze in plaats van auto’s toektoeks en scooters ivm de hitte. Ongelofelijk hoeveel mensen ze soms op een skooter weten te proppen. Na de rondleiding zijn we met een boot over de rivier madre de dios naar onze lodge gevaren. De boottocht was super mooi! Ook zijn we onderweg veel goudzoekers tegen gekomen!

De lodge ligt midden in de jungle en is gemaakt van hout, met gaas tegen de insecten, wat helaas niet 100% effectief was. Maar voor onze bedden hadden we nog een klamboe, dus we konden redelijk veilig slapen. We hadden onze eigen douche en wc. Zonder warm water, maar dat was ook wel het laatste waar ik op zat te wachten. En daarbij door de warmte van het klimaat was het water al opgewarmd tot zon 28 graden! Rond de lodge liepen 3 aapjes rond, helemaal gewend aan menselijke aandacht. Als je niet uitkeek, sprongen ze zo bij je in de hangmat. Verder zijn er nog 2 papagaaien die bij de lodge horen. Ook over het eten hadden we niks te klagen, sochtends een luxe ontbijt en er was een goede kok voor lunch en avond eten.

Na de lunch zijn we op weg gegaan naar isla de mono(monkey island). Een mooi eiland wel vol muggen natuurlijk. Door de kleine paadjes met hindernissen gingen we opzoek naar apen. De jungle natuur is heel indrukwekkend! Zoveel mooie planten, bananenbomen en al die varens. En dan heb je nog onvoorstelbaar brede boomstammen. De bomen zijn verder niet zo hoog als dat ik mij voorgesteld had. Eerst waren de apen maar moeilijk te vinden. De gidsen nemen vaak fruit mee om ze te lokken, maar gezien het nu regen seizoen is, is er op het eiland ook genoeg fruit te vinden. Maar gelukkig hebben mijn oreo koekjes de dag gered. Wanneer we deze tevoorschijn haalde kwamen ineens overal aapjes vandaan, het moeten er minimaal 20 geweest zijn! En het leuke is dat ze zelfs uit de hand eten! Nadat we genoeg aapjes hadden gekeken, zijn we naar het strand van het monkey island gegaan voor de zonsondergang. Wanneer het helemaal donker was, zijn we met de boot op caymannen(een soort krokodillen) jacht geweest! We hebben veel ogen boven water zien verschijnen en een paar baby caymannen gezien. Ook hebben we een capibara gezien, een soort grote cavia van 40/50 kg.

Terug in de lodge was het een stuk afgekoeld, de temperatuur was nu leefbaar warm, zodat we konden slapen. Ook hebben we het resultaat van een legging dragen in de jungle geleerd; de muggen prikkend aar dus gewoon door heen, benen vol met bulten!

De tweede dag zijn we begonnen met een wandeltocht door de jungle, erg mooi! Ook heb ik nog nooit zoveel en zulke mooie vlinders gezien. Rondom modderplassen zijn er gewoon wolken van vlinders te vinden, die opzoek zijn naar zouten en mineralen. Zie ook het filmpje van alle vlinders! Na het wandelen zijn we gaan varen, eerst door de jungle en dan het meer op. Op het meer was het echt verschrikkelijk warm! Door de vochtigheid is het serieus te vergelijken met een sauna. Behalve dan dat je hier niet naar 3 minuten uit kunt rennen, wat voor mij gebruikelijk is wanneer ik in een sauna zit. Maar ik heb het overleefd! En we hebben heel veel dieren gespot; bijzondere otters waar het meer zo bekend omstaat, vissen, speciale vogels, schildpadden, apen aan de rand. Ook hebben een paar van onze groep gezwommen in dit meer. En toen heb ik voor het eerst de caymannen goed kunnen bekijken, deze kwamen zo nu en dan met de kop het water uit! En een van de caymannen verscheen steeds op zon 5-10 meter afstand van onze groep, alsof het rondjes aan het zwemmen was en hoopte dat er eentje zou afdwalen. Maar volgens onze gids hoefde je je geen zorgen te maken, zolang ze geen honger hebben zijn het vegetariers: ze eten alleenmaar vis. De lunch hadden we die dag meegenomen, bewaard in palmbladeren die ook een speciale smaak geven, het was verassend lekker!

Na een korte rust gingen we die avond op spinnenjacht in het donker. We hebben heeeel veeel enge insecten gezien. En dus ook een paar soorten dikke spinnen. Het ergst waren de tarantulas. Toen er voor het eerst een zag wilde ik het liefst weer terug naar de lodge rennen, en dat was dan nog maar de baby. DE moeder werd erna uit het holletje gelokt, gadver wat was die enorm! Onze gids heeft ons geleerd dat tarantulas door trillingen(van voetstappen bv) terug in hun hol schieten. Nadat ik dat had gehoord, heb ik maar even extra hard gestampt. Na dat eerste hol met tarantulas te hebben gezien, viel ineens op hoeveel van die hollen er wel niet waren op onze route! Het oerwoud stikt dus echt van de tarantulas! Gelukkig verstoppen ze zich overdag.

Woensdagochtend hebben we canopy gedaan. Dit zijn een soort bruggen door de bomen. Het stelde niet heel veel voor want het waren maar twee bruggen. Maar het was wel echt super mooi om dit te zien. Ook hebben we toen geziplined, al was het nu wel minder hoog dan de zipline bij machu picchu, ik vond het een stuk indrukwekkender! Het ging echt dwars door de boomtoppen en bladeren heen!
Wel kwamen er op deze hoogte een soort bijen voor die op je ogen afkomen. Maar gelukkig had ik mijn zonnebril mee

Na de lunch zijn we gaan kajakken in lage onstabiele roeibootjes. En dit op de plek waar we de eerste dag caymannen gingen spotten. Daarna was het zoo verschrikkelijk warm, dat we ons toch hebben laten overhalen te gaan zwemmen, ookal is het water bepaald niet koud te noemen het was toch heerlijk. Ook zijn we midden in de rivier gedropt en vandaar uit weer naar de kant gezwommen, wat echt super leuk was.. Zo lang ik er niet over de piranjas en caymannen nadacht. Ook werd het sterk afgeraden te plassen in de rivier, er zijn namelijk parasieten die op urine afkomen en dan naar binnen zwemmen, iew! Op het laatst hebben we nog gesurft met de kanos achter de boot aan, echt super! Maar toen we bijna terug waren zonk de kano precies op de plek waar we maandag de cayman hadden gespot…:p Savonds hebben we nog de zonsondergang bij het boothuis gezien, mooi. En daarna hebben we nog gezellig wat gedronken met onze groepsgenoten.

Donderdag was eigenlijk onze laatste dag in de jungle. De ochtend was niet zon succes. Al om 4 uur sochtends gingen we door het bos lopen. Ik had de zaklamp mee die ik op mijn verjaardag had gekregen(dankje wel nog!:P) maar blijkt dus dat het alleen goed ligt geeft terwijl je er aandraaid:p De tocht was erg avontuurlijk. We moesten over boomstammen heenlopen om naar de overkant van moerasstukken of slootjes te komen. Na een uur lopen kwamen we aan op de plek waar we zijn gaan vissen en vogelskijken. Opzciht leuk, maar twee uur was me toch echt te veel. We zagen ook niet meer vogels dan we de afgelopen dagen al hadden gezien en in de sloot was geen vis te bekennen. Op terugweg zagen we nu wel waar we langs liepen en dat was natuurlijk wel weer mooi.

Na het ontbijt zijn we naar een familie gegaan. Maar dit was wel heel erg gericht op toeristen, speciaal voor ons gingen ze hun speciale kleding aan doen, dan muziek maken, zingen en dansen. De vader van de familie was op dat moment naar de stad, dus nu moest de rest het doen en het was wel duidelijk dat ze het niet vaak deden zonder hun man. Ze waren heel zenuwachtig. We hebben nog vuurgemaakt en we gingen boogschieten.

Na de lunch zijn we nog naar een animal rescue center geweest. Hier heb ik dan ook de eerste jaguar gezien. In de jungle zal je ze niet zo snel tegen komen, ze zijn banger voor jou dan jij voor hen. Verder waren er veel apen en vogels te vinden.

Vrijdag moesten we al weer naar huis! Ik vond het erg jammer maar ook was ik opgelucht dat ik niet langer in de hitte hoefde te verblijven en weg te kunnen bij al die ] insecten. De bus die we nu hadden was een stuk minder lux. En de reis duurde extra lang, wel was het leuk nu te kunnen zien waar we langs reden. Echt zo moooi! 7 uur savonds waren we weer in Cuzco en dat was dan het eind van onze jungle trip. Of nouja bijna, bij het uitpakken van mijn tas kwam ik nog een ongewild souvenir tegen; een 3 cm lang insect!

Zaterdag heb ik dan eindelijk mijn was op kunnen halen! Ik ben de jungle ingegaan, met maar een paar kledingstukken gezien de wasserette onverwachts gesloten was voordat ik wegging. Maar echt een betrouwbare wasserette was het niet: ik heb er een mannenbroek bij gekregen en al mijn sokken missen. Ook is zaterdag een elektriciteitsstoring geweest in heel Cusco en zelfs in Puno. Helaas begon dat precies terwijl ik geld aan het pinnen was. Mijn bankpas ben ik voorlopig dus kwijt, en wegens regels wordt deze eerst opgestuurd naar Lima voor ik hem weer terug mag.

Savonds hebben we samen gegeten met Concrad en Patrick in een super luxe restaurant! Het heet fallen angel en is heel bijzonder, zo was de tafel een badkuip waar vissen in zwemmen! De jongens stonden erop te betalen voor ons, toch handig dat ze al zo oud zijn:p

  • 04 November 2012 - 23:11

    Marjon Pol:

    Een heel verhaal ik ga het van de week lezen dan hoor Mijn reactie reactie

  • 05 November 2012 - 21:21

    Ria Ruijne:

    Wat een belevenissen. Is het pakje met het boek al aangekomen bij de Spaanse school? De spinnen herken ik ook van Suriname. De eerste avond riep ik ook de gids "Nootje"om er 1 weg te halen. De laatste avond zat er ook zo'n spin in de handdoek van mijn buurvrouw. Ze gilde keihard "Nootje, ik sta hier in mijn bloodje", maar je moet nu komen !!! He meis, geniet ze en wel veel Deet gebruiken hoor en sokken over je broek.
    Groet Ria

  • 09 November 2012 - 11:02

    Tineke Verbeek:

    lieve iris, hoe gaat het met jou, je krijgt wel veel nare berichten te verwerken in je eentje in peru.
    Ik hoop dat je wat steun krijgt van de mensen om je heen. Gelukkig duurt het niet meer zo lang voordat dineke komt. Ben wel een beetje jaloers dat ze naar peru gaat.
    Heb je je pasje al weer terug gekregen??
    Vind je verslagen heel leuk, zie weer uit naar de volgende, liefs tineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 24 Aug. 2012
Verslag gelezen: 686
Totaal aantal bezoekers 35470

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 15 Januari 2013

Vrijwilligerswerk Peru

Landen bezocht: