Raften Urubamba - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Iris Bokkes - WaarBenJij.nu Raften Urubamba - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Iris Bokkes - WaarBenJij.nu

Raften Urubamba

Blijf op de hoogte en volg Iris

01 Oktober 2012 | Peru, Cuzco

Deze week ben ik in de buurt van Cusco gebleven en vandaag heb ik voor het eerst sinds ik hier ben kunnen uitslapen! Helaas begint het regen seizoen nu echt te komen, vaak komen smiddags wolken te voorschijn en dan is het echt super koud! Maar gister hebben we er voor het eerst echt last van gehad; vanaf een uur of 2 smiddags heeft het achter elkaar door geregend!

De Spaanse lessen waren deze week erg leuk, gezien het koude weer hebben we vaak om de haard heen gezeten. Het leren van onregelmatige werkwoorden hebben we deze week gedaan mbv het spelletje Yenga! en daarnaast moesten we zelf liedjes zingen om ons Spaans te verbeteren.

Donderdag heb ik een chocolade workshop gedaan met Gerda, Lena en Pauline. We kregen van alles te horen over chocola. In peru schijnen de meeste soorten cacao bonen voor te komen en dus zou je zeggen de meeste soorten chocola.. Maar nee, behalve bij het chocolade museum heb ik helaas nog geen reep chocola gezien! die mis ik wel:P Tijdens de workshop mochten we zelf soorten chocolade melk maken en bonbons. Nou de Mayas konden niks van chocolade melk maken; ze gooien er chili doorheen en mengen het aan met water, smerig! Vroeger schijnen ze er ook nog een paar druppels bloed door te doen, maar dat is ons bespaard gebleven! De bonbons die we hebben gemaakt waren helaas wel erg puur, dus die bewaar ik als kadootje, maar we hebben ons wel vermaakt.

Vrijdag had ik alweer een workshop. Dit keer was het een kookworkshop van school. Gegeven door Rebeca, de lerares waarvan ik deze week les heb gehad, die 3 huizen verderop in een restaurant bleek te wonen. We hebben aji con gallina gemaakt(kip met een saus), het was een leuke workshop met lekker resultaat!

Zaterdag ben ik met Pauline, Shefali, Merel(zij wonen bij mij in huis) en dan nog met Renske, Lianne en Allan(die we kennen van school) wezen raften over de rivier Urubamba! Ik ben al eens eerder wezen raften maar dit was toch echt veel spectaculairder! We moesten 2 uur rijden en daarna werden we door een wat overenthousiaste instructeur de bus uitgejaagd en moesten we ons snel omkleden. Gelukkig kwam ik niet bij deze slavendrijver in de boot.
Na een lange instructie, wat te doen wanneer je eruit valt (waarna we besloten hadden dat we er dus echt niet uit zouden vallen) gingen we dan op weg. Ik zat samen met Pauline en Lianne in een bootje. We waren nog geen 5 minuten op weg of we raakten een rots en daar gingen Pauline en Lianne. De rivier was opgedeeld in level 1 tm 3 qua moeilijkheid. Dit stuk was level o.. Gelukkig kregen we ze snel weer in de boot. Daarna is er gek genoeg niemand meer uitgevallen. Vooral de level 3 stukken waren echt super gaaf. Ik zat voorop dus ben lekker nat geworden, het was daarom wel jammer dat de zon niet meer scheen. Op een pauze moment werd ik ineens vanachter, door een gids in een reddingskano, het water ingetrokken en daarna had ik geen keus; ik moest voorop in de reddingskano. Nou ik kan je vertellen, daar wordt je dus echt nat. Met de hele kano gingen we onderwater en de rivier ging op de level2/3 stukken over mijn hoofd! Wat opleverde dat ik geen dorst hoefde te leiden, ik denk dat ik al met al wel een glas water naar binnen heb gekregen (en dan poets ik thuis zelfs mijn tanden met mineraalwater om buikklachten van het water te voorkomen; vanochtend ben ik dan ook weer opgestaan met diaree:P). Maar ik was blij dat ik in de kano mocht. Het was nog veel leuker dan in de raft bootjes! Later mocht ik nog op het stoeltje zitten, een stuk droger, maar wel moeilijker je evenwicht te houden! op een gegeven moment verliet mijn gids de kano. Gelukkig op een rustig stuk:) Toen hij weer terug de kano in wilde heb ik hem maar even een extra stuk laten zwemmen. Toen we bijna weer terug waren begon het te onweren en te hozen, en dan moesten we onze kleren nog buiten uittrekken ook! koud! Gelukkig konden we daarna in de sauna terecht om op te warmen. Maar langer dan 10 minuten hield ik het niet uit in die hitte! Daarna ben ik gaan douchen en op de een of andere mysterieuze wijze mijn onderbroek kwijt geraakt(wat me wel opviel was dat in de bus van het raften allemaal ondergoed aan de spiegel hing, dus ik heb zon idee..) Maar onder het eten werd in eens geroepen, van wie is die onderbroek die daar in de douche ligt? dus heb ik m wel weer terug gekregen, maar hoe die ineens weer bovenwater is gekomen, is een raadsel. Na het eten zouden we nog kunnen ziplinen, maar gezien het zo verschrikkelijk hard regende hebben we dat maar overgeslagen en zijn we weer met de bus terug gegaan. Onderweg kwamen we nog een vrachtwagen tegen die van de slinger wegen in de afgrond was gereden, het zag er niet zo best uit. Ik vertrouwde er normaal gesproken altijd maar op dat de mensen die een bus besturen weten wat ze doen, als ze door de bochten sjezen. Maar ik ga nu toch wat minder gerust in de bus zitten. Dit is namelijk al de tweede vrachtauto in een week die ik heb gezien, die van de berg afgereden was!

Verder ben ik deze week weer vaak uit eten geweest. En we hebben nu zelfs een restaurant gevonden waar je onbeperkt groentes kunt pakken. Gezien groentes bij het eten zeldzaam zijn in peru, hebben we daar onze voorraad maar weer aangevuld.
Zaterdag ben ik zelfs uit geweest in Cuzco. En ja deze keer heb ik het langer volgehouden dan 10 minuten:p en al was ik niet zo weg va de muziek en het geduw, het was wel gezellig:)

Volgende week begint mijn vrijwilligers werk bij madre teresa, ik heb er al zin in. Ondertussen heb ik perdag ook nog 4 uur spaanse les, dus druk zal het zeker worden. Jullie zullen binnenkort wel horen hoe dat er aan toegaat!

Hasta la proxima semana!

  • 01 Oktober 2012 - 23:39

    Roelie Ruijne:


    dag iris
    wat een verhaal ik vind het geweldig.Lieve schat pas goed op jezelf.
    veel succes met het helpen van de zieke kienders.
    liefs van tante Roelie Doei Doei.

  • 01 Oktober 2012 - 23:39

    Roelie Ruijne:


    dag iris
    wat een verhaal ik vind het geweldig.Lieve schat pas goed op jezelf.
    veel succes met het helpen van de zieke kienders.
    liefs van tante Roelie Doei Doei.

  • 01 Oktober 2012 - 23:39

    Roelie Ruijne:


    dag iris
    wat een verhaal ik vind het geweldig.Lieve schat pas goed op jezelf.
    veel succes met het helpen van de zieke kienders.
    liefs van tante Roelie Doei Doei.

  • 01 Oktober 2012 - 23:39

    Roelie Ruijne:


    dag iris
    wat een verhaal ik vind het geweldig.Lieve schat pas goed op jezelf.
    veel succes met het helpen van de zieke kienders.
    liefs van tante Roelie Doei Doei.

  • 01 Oktober 2012 - 23:39

    Roelie Ruijne:


    dag iris
    wat een verhaal ik vind het geweldig.Lieve schat pas goed op jezelf.
    veel succes met het helpen van de zieke kienders.
    liefs van tante Roelie Doei Doei.

  • 01 Oktober 2012 - 23:39

    Roelie Ruijne:


    dag iris
    wat een verhaal ik vind het geweldig.Lieve schat pas goed op jezelf.
    veel succes met het helpen van de zieke kienders.
    liefs van tante Roelie Doei Doei.

  • 01 Oktober 2012 - 23:39

    Roelie Ruijne:


    dag iris
    wat een verhaal ik vind het geweldig.Lieve schat pas goed op jezelf.
    veel succes met het helpen van de zieke kienders.
    liefs van tante Roelie Doei Doei.

  • 01 Oktober 2012 - 23:39

    Roelie Ruijne:


    dag iris
    wat een verhaal ik vind het geweldig.Lieve schat pas goed op jezelf.
    veel succes met het helpen van de zieke kienders.
    liefs van tante Roelie Doei Doei.

  • 01 Oktober 2012 - 23:39

    Roelie Ruijne:


    dag iris
    wat een verhaal ik vind het geweldig.Lieve schat pas goed op jezelf.
    veel succes met het helpen van de zieke kienders.
    liefs van tante Roelie Doei Doei.

  • 01 Oktober 2012 - 23:39

    Roelie Ruijne:


    dag iris
    wat een verhaal ik vind het geweldig.Lieve schat pas goed op jezelf.
    veel succes met het helpen van de zieke kienders.
    liefs van tante Roelie Doei Doei.

  • 01 Oktober 2012 - 23:39

    Roelie Ruijne:


    dag iris
    wat een verhaal ik vind het geweldig.Lieve schat pas goed op jezelf.
    veel succes met het helpen van de zieke kienders.
    liefs van tante Roelie Doei Doei.

  • 01 Oktober 2012 - 23:39

    Roelie Ruijne:


    dag iris
    wat een verhaal ik vind het geweldig.Lieve schat pas goed op jezelf.
    veel succes met het helpen van de zieke kienders.
    liefs van tante Roelie Doei Doei.

  • 01 Oktober 2012 - 23:39

    Roelie Ruijne:


    dag iris
    wat een verhaal ik vind het geweldig.Lieve schat pas goed op jezelf.
    veel succes met het helpen van de zieke kienders.
    liefs van tante Roelie Doei Doei.

  • 01 Oktober 2012 - 23:39

    Roelie Ruijne:


    dag iris
    wat een verhaal ik vind het geweldig.Lieve schat pas goed op jezelf.
    veel succes met het helpen van de zieke kienders.
    liefs van tante Roelie Doei Doei.

  • 01 Oktober 2012 - 23:39

    Roelie Ruijne:


    dag iris
    wat een verhaal ik vind het geweldig.Lieve schat pas goed op jezelf.
    veel succes met het helpen van de zieke kienders.
    liefs van tante Roelie Doei Doei.

  • 02 Oktober 2012 - 22:17

    Tineke Verbeek:

    lieve iris,
    wat een belevenissen allemaal en prachtige foto's met enge paadjes en afgronden.
    Volgens mij kom je tijd te kort om alles rustig te bekijken.
    Succes met je vrijwillgerswerk en ik blijf je volgen.
    groetjes

    tineke

  • 14 Oktober 2012 - 13:51

    Iris Bork:

    Hallo Iris,
    Ik heb met bewondering jouw verslagen gelezen, geweldig, niet alleen de ervaring die je opdoet met het vrijwilligerswerk, maar ook wat je onderneemt. Ik heb er van genoten en zal nu regelmatig je verslagen gaan lezen. Prachtig. Lieve groet tante Hennie en oom Jan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 24 Aug. 2012
Verslag gelezen: 807
Totaal aantal bezoekers 35447

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 15 Januari 2013

Vrijwilligerswerk Peru

Landen bezocht: