Eerste weken in het appartement - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Iris Bokkes - WaarBenJij.nu Eerste weken in het appartement - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Iris Bokkes - WaarBenJij.nu

Eerste weken in het appartement

Blijf op de hoogte en volg Iris

27 Oktober 2012 | Peru, Cuzco

Mijn eerste weken in het appartement zijn goed bevallen. Heerlijk om wat meer vrijheid te hebben! Ik woon samen met Anouk, wat me prima bevalt, al zien we elkaar niet veel gezien we steeds op andere tijden weg zijn. En het appartement is echt super maar heeft een groot minpunt, de douche..
Om te kunnen douchen moet ik eerst een tijd van te voren kranen opendraaien voor water, en deze niet vergeten uit te draaien wanneer ik dan ook ga douchen, anders stroomt het waterreservoir op het dak over, wat een waterval van het dak als resultaat heeft. Wanneer ik dan eindelijk kan douchen begint de strijd: wanneer het water eenmaal stroomt geven de douche knoppen namelijk elektrische schokken! En dan zou je denken alleen even vervelend bij het aan en uitzetten, maar helaas de temperatuur is enorm lastig te regelen, het water is of heet of ijskoud. Ik heb de halve dag erna nog tintelende handen van al die schokken die er doorheen zijn gegaan!

Inmiddels heb ik ook mijn Spaanse lessen afgerond, en dus mijn certificaat binnen! Over het algemeen zijn de Spaanse lessen me erg goed bevallen en ik vind het ook jammer dat mijn lessen voorbij zijn. Maar het is erg lekker om smiddags vrij te zijn. Dus nu moet ik echt Spaans gaan praten om het te onderhouden.

Gelukkig vinden de meeste taxi chauffeurs vinden het erg leuk met je te kunnen praten. En vaak zijn het ook best leuke gesprekken. Daarnaast heb ik afgelopen week een man ontmoet die sieraden maakt. Ik was veel te vroeg voor werk en ben met hem in gesprek geraakt. Door sieraden te maken, verdient hij om op reis te kunnen. Nu hebben we een leuke deal gemaakt; ik kan bij hem mijn Spaans oefenen en leren hoe die sieraden te maken, als ik hem Engels leer spreken!

Het vrijwilligerswerk is nog steeds leuk (en vermoeiend). Eerst was ik van plan hele dagen te gaan werken zodra mijn Spaanse lessen voorbij waren, maar ik vind de 3 en half uur die ik nu werk toch zeker wel lang genoeg! Het is wel echt super dat de kinderen zo enthousiast zijn en je maakt heel wat mee. Een paar zijn namelijk enorm ondeugend: zo was er een die uitgevonden heeft dat je de watertoevoer van de kraan waar ik de handen van de kinderen was af kunt sluiten. Dus daar stond ik dan, he hij doet het niet. En toen ik de kraan helemaal open had gedraaid, sloot het kindje de watertoevoer weer aan. Splash, mijn broek was doorweekt en het kindje wiens handen ik aan het wassen was, was helemaal nat! gelukkig vond die het alleen maar leuk ‘otra vez!’. Verder kunnen de kinderen ten alle tijden bij de wcs komen, leuke spelletjes zijn daarom: De wc zo vaak mogelijk doorspoelen en wie kan zijn handen het diepst in de wcpot steken.. heerlijk idee wanneer ze je erna weer komen omhelzen. De jongetjes plassen trouwens niet in de wc, daar is een putje op het binnenplein voor (waar ze overigens ook eten), ook leuk wanneer ze in dat zelfde putje hun speelgoed gaan verstoppen. Het bezighouden gaat nu al wel beter, we hebben spelletjes gedaan zoals naar de overkant als een leeuw, hinkelend etc, lekker makkelijk en een groot succes. En natuurlijk is er weer heel wat afgedanst. Laatst was er een kindje wel erg moe, normaal gooien ze dan water in het, maar zelfs dat had geen effect!
Het hardlopen heeft nog 1 keer een vervolg gehad, het is nu toch wel wat moeilijker vol te houden, ik moest al 6 uur op san blas zijn, wat betekend 5 uur mn bed uit! In san blas liepen er nogal wat zwerfhonden rond, die achter me aan gaan rennen wanneer ik begin te rennen, dus een groot succes was het niet.

Zondag ben ik met mijn ex gastfamilie, Medy en Pauline naar pisaq geweest! Ik moest er al om 9 uur zijn, maar we vertrokken pas rond 11, Peruviaanse tijd he. WE zijn echt door een super mooi gebied gereden en hebben over de mooie pisaq markt gelopen. Het was echt super warm die dag, dus een lekker relaxed en gezellig dagje!

Verder heb ik deze week naast dat ik veel uit eten geweest ben ook Nederlands gekookt! Zo hebben we in het centerparkshuisje van Gerda(die helaas vandaag weer vertrokken is) pannenkoeken gebakken, en bij mij echte aardappelen met vlees en groente gekookt! Daarnaast heb ik deze week tijdens een kookworkshop nog geleerd lomo saltado te maken, lekker!

Afgelopen weken heb ik helaas weer gezeur met mijn gezondheid gehad. Ik voelde me niet heel slecht (ik hoefde niet te kotsen) en heb nog wel alles gedaan, maar ik kwam maar niet van de buikproblemen af en heb er ook nog ontstoken ogen bij opgelopen. Gister ben ik naar de dokter geweest en het resultaat: weer een parasiet, infectie en waarschijnlijk salmonella! Maar met de super medicijnen van hier gaat het nu al stukken beter. En dat is maar goed ook, want aankomende week ga ik met Pauline naar de Jungle!

Veel liefs!

  • 27 Oktober 2012 - 13:37

    Willem:

    Hoi Iris,

    Mooi dat het appartement zo goed bevalt. Misschien kun je isolatiemateriaal op de doucheknoppen aanbrengen om te voorkomen dat je geelectrocuteerd wordt.

    Als ik lees wat die kinderen zoal uitspoken, kan ik me voorstellen dat je een flinke kans maakt wat op te lopen. Geen kinderen om zonder handschoenen aan te pakken:)


  • 27 Oktober 2012 - 14:56

    Tineke Verbeek:

    lieve iris, leuk weer een reisverslag van jou te lezen. Je maakt wel heel veel mee, ik denk dat je de kinderen in nederland wel heel anders gaat zien, nu je ziet hoe deze kinderen leven. Vervelend dat je last blijft houden van je darmen. Wordt het eten niet lang genoeg gekookt en gebraden?
    Wat het hardlopen betreft kan ik me voorstellen dat de lol eraf gaat als je honden achter je aan krijgt, ik heb daar zelf ook een hekel aan. Wat voor temperatuur is het op dit moment bij jou? Hier is het rond het vriespunt, weer even wennen. De winterjas kan aan.

    Heb je een week vrij nu of ga je een weekend naar de jungle?

    veel liefs tineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 24 Aug. 2012
Verslag gelezen: 433
Totaal aantal bezoekers 35474

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 15 Januari 2013

Vrijwilligerswerk Peru

Landen bezocht: