De eerste dagen - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Iris Bokkes - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Iris Bokkes - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Blijf op de hoogte en volg Iris

01 September 2012 | Peru, Cuzco

Na 22 uur reizen ben ik woensdag dan eindelijk aangekomen in Cuzco! Daar werd ik opgewacht door Enrique van Mijn bestemming Peru, met een taxi zijn we naar mijn gastgezin gegaan. Om te beginnen was taxirit al een heel avontuur! Regels kennen ze daar niet, het is gas geven en toeteren, wel is het echt heel goedkoop(ongeveer een euro!). Mijn gastgezin is echt super! Ze kunnen zelfs een beetje Engels dus tot mijn Spaanse lessen beginnen kan ik me er prima redden. Ik heb mijn eigen kamer met een badkamer, en elke dag wordt het ontbijt, de lunch en avond eten voor ons klaargezet, alsof je in een hotel zit! De eerste dag heb ik van Enrique een mooie rondleiding door Cuzco gehad. Het is echt onvoorstelbaar hoe verschillend Peru van Nederland is. Via oude straatjes waar de elektriciteitskabels aan de muren zijn geplakt zijn we naar plaza San blas gelopen, een plek met allemaal kunst en een pleintje om te relaxen. Daar heb ik ook al een lama gezien, maar deze worden alleen door bergbewoners naar de stad gehaald om geld te vangen als toeristen een foto maken. We zijn daarna doorgelopen naar het centrum, plaza de Armas. Waar allemaal mooie oude gebouwen staan. Dit is duidelijk een toeristisch gedeelte en veel beter onderhouden. Er lopen daar overal Peruanen rond die je iets proberen aan te smeren, zelfs kleine kindjes vanaf een jaar of 4 die bijvoorbeeld je schoenen willen poetsen. Het is niet voor te stellen dat ze op zon leeftijd al op straat terecht kunnen komen. We zijn verder doorgelopen naar een San Pedros, een markt waar ook de lokale Peruanen hun eten kopen en verkopen. Er was daar van alles te koop maar het eten werd me afgeraden. Vlees ligt daar zonder enige koeling en open op de tafels, dus hygiënisch het niet. Maar voor de armere mensen, die hier al aangewent zijn en een enorm sterke buik moeten hebben, is het prima. Zij kunnen hier hele menu's kopen voor maar een paar sol! Een gekke combi die je ze daar veel ziet eten is rijst met sla met franse friet en een gebakken ei allemaal door elkaar! Verder heb ik op de markt een paar Peruaanse vruchten uit geprobeerd:)

Gister ben ik met Eddie, de vader van het gastgezin, naar een plaatselijke kleine markt geweest. Dit was echt bijzonder om te zien! Vrouwen van alle leeftijden die groenten en aardappels aan het verkopen waren. Ze droegen enorme hoeveelheden aardappels gewoon op hun rug in felgekleurde doeken. En vaak komen de kinderen ook mee, soms zelfs baby's die ze ook in doeken op hun rug dragen. Omdat het een feestdag is hebben we speciaal gegeten: varkenspoten salade, en ja als ingrediënten waren hele varkenspoten gekocht! gelukkig zag het er nadat het bereid was een stuk beter uit, maar voor mij is het niet:p
Wanneer ik in mijn eentje door de stad loop is meteen te merken dat de Peruanen blond en lang niet kennen. Je word de hele tijd aangestaard of door de mannen achterna geroepen, señorita, señorita... Maar het voordeel is dat een taxi krijgen erg makkelijk is.
Ook heb ik al in een pub gezeten in Cuzco, samen met nog 2 andere vrijwilligers die ook in mijn gastgezin verblijven en Enrique hebben we er spelletjes gedaan:P

Vandaag heeft Eddy mij weer een andere niet toeristische blackmarket laten zien. We zijn erheen gegaan met de minibusjes die ze hier in Cuzco veel hebben. Dat was ook een hele belevenis, de bus staat soms niet eens stil bij de halte; De schuifdeur wordt door een jongen open gedaan en je wordt naar binnen gesleept. Van binnen is het echt super klein en vooral als je zon reus bent als ik moet je bijna kruipen om te voorkomen dat je je hoofd stoot. Op de blackmarket verkopen ze van alles, electronica, merk kleding, nepmerken, speelgoed, eten, echt alles. Grappig is dat ze in heel Peru geen echte dvds/ cds verkopen, gezien dit veel te duur is. Daarom verkopen ze er alleen maar kopieen! en het nieuwste ligt er ook bij. Bij het deel met het eten verkopen ze allemaal soorten aardappels(gezien ze dit veel hebben in Peru), en de vrouwen zitten dan echt midden tussen de aardappels in. Omdat deze markt een stuk van het centrum afligt, is het een stuk armer dan in het centrum. En dat is ook te zien aan de huizen; oud en vervallen! Maar volgens Eddie waren dit best goede huizen. Dus ik ben erg benieuwd wat dan slechte huizen zijn.
Vanavond gaan we hier op zijn Nederlands pannenkoeken bakken! Er is nog zoveel te vertellen, maar ik zal het eerst hierbij laten. Groetjes uit Peru!:)

  • 01 September 2012 - 01:49

    Ralph:

    Cool verhaal! Ben benieuwd naar de volgende =) Toch geen link geplaatst naar je dropbox folder?

  • 01 September 2012 - 11:06

    Frederieke:

    Hee!
    Klinkt al wel als een cultuurshock ;p. En mijn vader gebruikte vroeger ook echte varkenspoten voor door de erwtensoep ;p. Wel leuk dat de vader van je gastgezin zoveel dingen aan je laat zien! Zijn vast heel aardige mensen :). Succes met Spaans leren!
    groetjes Frederieke

  • 02 September 2012 - 19:22

    Lisanne:

    Hee Iris!
    Leuk om over je eerste belevenissen te lezen! En mooie foto's ook! Kan me voorstellen dat je aan het eten even moet wennen:p heel veel plezier nog, ik ben benieuwd naar je volgende verhalen en hoe het vrijwilligerswerk is.
    Xx lisanne

  • 03 September 2012 - 21:52

    Ria Ruijne:

    Hallo Iris,
    Wat leuk om je verhalen te lezen en de foto's te zien. Geweldige ervaring! In oktober gaan 2 vrienden van Redmar ook naar Peru. Mag ik ze je foto's laten zien? Ik wens je een hele fijne tijd en blijf je graag volgen. Groet van je nicht Ria

  • 06 September 2012 - 21:37

    Tineke Verbeek:

    lieve iris, gelukkig je bent goed aangekomen, wel een lange reis van 22 uur. Fijn dat je gastgezin naar wens is en nu maar snel spaans leren. Heb je nog wat aan mijn woordenboek gehad?

    hoe warm is het nu in peru? Zit je als enige buitenlandse in het gastgezin.
    Ik zal je belevenissen met veel plezier lezen.

    heel veel liefs tineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 24 Aug. 2012
Verslag gelezen: 1248
Totaal aantal bezoekers 35469

Voorgaande reizen:

28 Augustus 2012 - 15 Januari 2013

Vrijwilligerswerk Peru

Landen bezocht: